Een wereld van verschil - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Emma Wijk - WaarBenJij.nu Een wereld van verschil - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Emma Wijk - WaarBenJij.nu

Een wereld van verschil

Door: Emma

Blijf op de hoogte en volg Emma

28 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hoe stom vorig weekend was, zo leuk was de rest van de week en het volgende weekend. Wat heb ik genoten zeg!

Allereerst was het natuurlijk de eerste schoolweek. Zo veel als ze daarvoor in Nederland voor je regelen, zo veel mag je hier zelf doen. Je moet je eigen rooster maken, zelf uitzoeken wanneer lessen veranderen, zelf zorgen dat alles past qua tentamens etc. Om die reden was de eerste week best stressvol; m'n rooster is vier keer veranderd maar het is gelukt! De vakken die ik ga volgen zijn Intellectual Property Law, Law of Delict en International Humanitarian Law.
In Nederland ben je echt een nummer als student. Na een week weten al meer medewerkers van de universiteit mijn naam als na twee jaar aan het Erasmus. Ze maken een praatje, vinden het allemaal leuk dat je uit Nederland komt en voor deze universiteit hebt gekozen en kunnen daarnaast ook nog goed lesgeven (de meesten dan).

Maandagavond zijn we na college naar de voetbalwedstrijd Tuks-UFS geweest. De Tuks zijn de studenten van de Universiteit van Pretoria dus daar waren wij uiteraard voor. Wat een happening was dit zeg: vuurwerk bij aanvang van de wedstrijd en bij de doelpunten, cheerleaders aan het rondhuppelen, de hele tribune vol met dansend, zingend publiek en ook aan vuvuzela's geen gebrek.
Hier is een korte samenvatting om een indruk te krijgen: https://www.youtube.com/watch?v=yGwN0fhK6Gs . Je ziet hier het publiek helaas niet maar je kan het prachtige geluid van de vuvuzela's wel horen.

Dinsdagavond wilde ik met Evelina en Nicolle naar de hiphoples gaan. Deze is op de andere campus en daarvoor zouden we de bus moeten nemen. Die kwam helaas niet opdagen dus misten we de les.
Nu het zo druk is op de universiteit is het ook (te) druk in de sportschool. Om die reden hebben we ervoor gekozen naar een andere sportschool te gaan. Deze heet Virgin Active en is echt heel erg mooi, groot en fijn. Ook hebben ze hier hiphoples dus kunnen we eindelijk dansen! Ik heb de afgelopen week meteen acht uur in de sportschool doorgebracht.. Helaas waren daar van maar twee uurtjes om te sporten. De rest was om ons in te schrijven, wat overigens nog steeds niet is gelukt. This is Africa.

Donderdagavond zijn we eerst met de hele groep een hapje gaan eten en daarna een drankje gaan doen op Hatfield Square. Dit is het 'Stadhuisplein' van Hatfield, de wijk waarin ik woon. Op donderdagavond is het hier ook studentenavond dus het was erg druk en gezellig op het plein.

Vrijdagavond aten we voor het eerst niet met z'n allen omdat er twee meiden een weekend naar Mozambique zijn. Normaal koken we elke avond samen en elke keer draait het er weer op uit dat we de slappe lach hebben. Ik ben blij dat we het zo goed met elkaar kunnen vinden en had niet verwacht dat ik me zo snel thuis zou voelen.

Dit weekend hadden we voor het eerst auto's gehuurd. Met de zes overgebleven meiden van het huis en de twee andere meiden waar we mee optrekken zouden we 's ochtends vroeg vertrekken naar het cheetah centrum van Ann van Dijk. Natuurlijk ging het registreren weer niet van harte waardoor we uiteindelijk pas 10.30 konden vertrekken. Omdat alles, maar dan ook echt alles, niet van harte gaat als wij iets proberen te regelen horen we de mensen om ons heen gewoon denken: 'Stupid white girls'. Voor het gemak noemen we onszelf nu maar zo.
Eenmaal bij het cheetah centrum aangekomen bleek dat de volgende tour pas om 13.30 was (stupid white girls!) en daarom zijn we tussendoor nog even naar een flea market geweest. Geweren, messen, alles is er te koop. Aangezien iedereen dat dus zomaar kan aanschaffen, denk ik erover dat zelf ook maar te doen..
In het cheetah centrum worden cheetahs opgevangen die om verschillende redenen (tijdelijk) niet in het wild kunnen leven. Wij hebben een tour door het park gedaan en ook nog een cheetah mogen aaien.
Wat bijzonder was, is dat er twee kingcheetah's leven. Dit is om het uitsterven te voorkomen, want naast deze twee zijn er nog maar vijf in de wereld.

Je kunt de auto's hier alleen voor een weekend huren dus zondag hebben we er nog even goed gebruik van gemaakt.
We zijn om zeven uur 's ochtends vertrokken naar een Lion Park. Het is goed om zo vroeg te gaan, want in de ochtend is het hier nog erg koud (het is hier natuurlijk winter). De dieren zijn dan nog actief en verstoppen zich niet.
Bij het park werden we verwelkomd door een giraffe. Die loopt daar gewoon vrij rond.. Wij wilden natuurlijk meteen een leuke foto maken maar een vrouw waarschuwde ons net op tijd dat een giraffe een leeuw dood kan schoppen dus dat was geen strak plan. Wel hebben we hem mogen voeren.
Omdat we zo vroeg waren konden we eerst nog met de babyleeuwtjes spelen. Een unieke ervaring!
Eenmaal in het park waren we verbaasd dat alle hekken gewoon open stonden, dit was in het cheetah park echt niet het geval. Wij vonden dit dan ook een beetje eng maar het schijnt dus dat de leeuwen altijd netjes op hun plek blijven.
We hebben veel nieuws geleerd over de leeuwen en ze van erg dichtbij mogen bewonderen. Wat een gave beesten zijn dat zeg.
Misschien kennen jullie de film 'White Lion' wel. De leeuw die in deze film de hoofdrol speelt, leeft in dit park.
Naast leeuwen hebben we ook zebra's, struisvogels, hyena's en antilopen gezien.
's Middags zijn we naar een akoestisch festival bij het Voortrekkersmonument gegaan. Gezelligheid, zon & muziek: een perfecte combinatie.

Ik heb de afgelopen week dus weer heel wat verschillen mogen ervaren. Het gestructureerde Europa tegenover het chaotische Afrika, het gevaarlijke downtown Pretoria tegenover het veilige gevoel in de toeristische attracties, de -21 in de Nederlandse winter tegenover de 21 graden in de Zuid-Afrikaanse winter en natuurlijk ook het rijden op de linkerhelft van de weg, de maan die 'ondersteboven' staat en het feit dat mensen hier gewoon lopend de snelweg oversteken of op de vluchtstrook fietsen.
Echt een wereld van verschil, maar wat ben ik blij dat ik dat van dichtbij kan meemaken!

• 28 Juli 2014 - 13:46

Mip:

Geweldig om te lezen ems, blij te horen dat je het zo naar je zin hebt. Enjoy!! X

• 28 Juli 2014 - 13:57

JC:

Hoi schat, fijn dat het crescendo verloopt voor je. Geniet ervan! Ik kijk al uit naar nog vele mooie, lieve verhalen.
    Grtz Pa

• 28 Juli 2014 - 14:54

Janine:

Whaaa Em geen mes ofzo kopen hoor!!! Brr.
    Maar verder weer superleuk om te lezen en zo iets van je te volgen.
    Jullie winter...wij vandaag herfst!!Regen regen en nog eens regen maar is geloof ik maar 1 daagje!!
    Succes met de studie deze week en op naar het vlgd weekend zeker;-)!!!
    XXX

• 28 Juli 2014 - 14:57

Lisanne:

Em, wat klinkt dat heerlijk allemaal zeg, jij redt je wel!

• 28 Juli 2014 - 15:21

Iris:

Hoi Em!

Wat maak je veel mee zeg, heel erg boeiend en leuk om te lezen!! Dit is echt een unieke ervaring!

Heel veel succes met de studie en geniet! Ben alweer benieuwd naar je volgende verhaal, het leest heerlijk weg ;-)!

X vanuit het regenachtige Maasland!

• 28 Juli 2014 - 15:56

Alie:

Fijn, Emma om te horen dat je het helemaal naar je zin hebt. Leuke contacten en mooie dingen zien en mee maken. Geniet ervan. X

• 28 Juli 2014 - 18:24

Pauline:

Ha Em,

Wat schrijf je leuk en wat een grote verhalen. Hier heel anders, wij lezen uit jouw grote Jip en Janneke boek (weet eigenlijk niet of je moeder wel bij jou gemeld heeft dat ze het aan ons heeft gegeven).

Groet,
    John, Pauline, Jaleesa, Jari en Stef

• 28 Juli 2014 - 19:22

Marianne Zwiers:

Heee Emma,

Wat leuk om al je verhalen te lezen en fijn dat je het al meer naar je zin hebt.
    Geniet ervan!!

Groetjes
    Jeroen en Marianne

(Ps ik zal nu 1 keer op verzenden klikken ;))

• 28 Juli 2014 - 19:24

Frans Plieger:

Hoi Emma,

Leuk te lezen dat je het zo naar je zin hebt in Zuid Afrika. Ook wij zitten in een geheel andere wereld, namelijk die van Zuid Amerika. Tempo ligt hier waarschijnlijk net zo laag als bij jou.
    Heel veel plezier en geniet er van,

Julie en Frans

• 28 Juli 2014 - 21:21

Hoi Emmelientje,:

Heerlijk om te lezen. Ga zo door. Ik hoop dat het vanavond wel gelukt is met de HIpHop les. Wij gaan nog even een ommetje doen want het is weer een heerlijke rustige avond in the village.

Dikke kus en tot snel horens!
    mam

• 29 Juli 2014 - 08:45

Inge Roza:

Hoi Emma,

Wat heb je in zo'n korte tijd al veel meegemaakt. Veel leuke maar ook minder leuke ervaringen. Je schrijft er boeiend over en het is dan ook byzonder om op deze manier wat meer over jouw leven en het leven in ZA te weten te komen. Fijn om te lezen is ook dat je goed kan opschieten met je huisgenoten waardoor je je mede ook prettig voelt. Geniet ervan maar blijf voorzichtig. Lieve groetjes.

• 29 Juli 2014 - 19:38

Janneke:

Hallo Emma, wat leuk om zo jou belevenissen te lezen, best heel wat....
    Goed voor jezelf zorgen hoor, lieve groeten Sjaak en Janneke

• 29 Juli 2014 - 23:47

Petra Voogt:

Hoi Emma,

Wat geniet van jou belevenissen aan de andere kant van de wereld .
    Je ben geloof ik al aardig ingeburgerd in land van Sarie mareis.

liefs Petra Voogt

• 31 Juli 2014 - 09:48

Stijn Van Wijk :

Hooi Emma,

ik ben nu op voetbalkamp. Ik mocht even op de computer van niels planken.
    En leuk verhaal hoor en filmpje. En nog veel plezier.

groeten het kamp
    en kus Stijn

• 31 Juli 2014 - 19:50

Marlies:

Heeeeey Emma,

Wou even zeggen dat ik het super tof vind wat je doet zo'n groot avontuur wat je aan gaat. Je moet het maar durven. Krijg soms wel een benauwend gevoel als ik sommige dingen lees. Maar volgens mij sla jij je zelf er wel door heen. Hopelijk heb je de tijd van je leven en neem je leuke en mooie ervaringen mee naar huis. Om later aan terug te denken.

Ik wens je nog heel heel heel veel plezier en succes toe in Afrika. Ik blijf graag je verhalen lezen.

Groetjes Marlies

• 08 Augustus 2014 - 20:16

Wilna:

Hoi Emma,
    Heb net al je verhalen gelezen,je zult vast alweer veel hebben meegemaakt!!
    Veel plezier en succes.
    Groeten van ons allemaal uit Frankrijk

• 11 Augustus 2014 - 16:43

Janneke:

Hallo lieve Emma, gaat het goed met je? Vandaag Britt bij ons, gezellig en veel kletsen,
    Bij Maarten en Martine nog steeds niets, gaat wel goed. Maak je nog steeds zoveel mee? Of is het nu ook veel leerwerk? Oren en ogen open en veel lachen..... Lieve groet ons