Final steps - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Emma Wijk - WaarBenJij.nu Final steps - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Emma Wijk - WaarBenJij.nu

Final steps

Door: Emma

Blijf op de hoogte en volg Emma

30 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Pretoria

Waarschijnlijk schrijf ik bij deze het laatste berichtje uit 'City of Tshwane'. De komende maand moet ik hard leren en dan ga ik nog twee weekjes reizen door zuidelijk Afrika voordat ik naar huis kom: niet veel tijd om te schrijven dus.
Waarom City of Tshwane? Ja, dat is een goede vraag. De naam Pretoria is niet meer en is nu veranderd in een Zulu naam.

Toen ik begon met schrijven van dit blog had ik pas na een paar regels door dat ik in het Engels aan het schrijven was. Thes en ik mailen elkaar nu ook in het Engels en het is echt bizar hoe het verbeterd is in de afgelopen maanden. Ik droom zelfs in het Engels!

Na mijn laatste semestertest van vorige week ben ik samen met Louise naar Durban vertrokken. Dit is een stad aan de oostkust van Zuid-Afrika en het plan was een paar dagen chillen aan het strand voordat de examenellende begint.
We werden op het vliegveld opgehaald door Leanne en Robertus van Laren, die sommige van jullie wel zullen kennen. Eerst hebben ze ons de hoogtepunten van Durban vanuit de auto laten zien, zodat wij alvast een beetje weten wat waar is. Daarna werden we getrakteerd op een etentje in Stretta. Ik denk dat ze in dat restaurant alleen mensen met een bovengemiddelde vriendelijkheidsfactor aannemen. We werden echt overstroomd met aardigheid want Leanne en Rob zijn ook echt te aardig voor woorden.
Zij wonen in een plaatsje 40 minuten van Durban, vlakbij de Valley of a Thousand Hills. We hebben daar in heeerlijke bedden geslapen (eindelijk!) en de volgende ochtend zijn we na een rondje sightseeing naar ons hostel gebracht.
Het was een super eerste dag van ons verblijf in Durban, dus Rob & Lee: nogmaals heel erg bedankt voor alle verwennerijen en de leuke tijd!!!

Na onze spullen in het hostel gedropt te hebben zijn we naar het strand geweest. Ook al zijn we daar compleet gezandstraald, de temperatuur was perfect, net als het water. Het was zo lekker om in de oceaan te zijn.
Toen we door het enge centrum teruggelopen waren naar het hostel kregen we de kamer te zien. Louise is lichtelijk gewend aan luxe en was nogal in shock van al het verrotte en vieze meubilair. We zaten net even tot rust te komen op ons balkon toen we recht voor ons een man beroofd zagen worden op straat. Waar waren we beland?!
Even later kwamen de andere meiden en samen hebben we besloten de volgende dag naar een ander hostel te gaan.
Vanuit daar hebben we nog een paar leuke dagen gehad. Op vrijdag was het weer lekker weer en heb ik met Nicolle en Louise gefietst en stand up paddle boarding gedaan. Het stand up gedeelte viel een beetje in het water want de golven waren te heftig maar juist daarom hebben we erg gelachen.
Op zaterdag zijn we naar het Moses Madiba Stadium en naar uShaka Marine World geweest, waar we het aquarium en dierenshows hebben bewonderd. Zondag hadden we een dagje pouring rain en hebben we de hele dag in een winkelcentrum rondgestruind voordat we naar huis vlogen.
Al met al lekker om een weekendje weggeweest te zijn!

Die crimiside van ZA hebben we ook op wat andere manieren leren kennen.
Een paar weken geleden zijn we met een paar uitwisselingsstudenten in gesprek gegaan met ex-gangsters. En dan bedoel ik échte gangsters. Beide waren opgegroeid in the hoods van Kaapstad: Gangsta's Paradise. Eentje zonder ouders en de andere met een moeder die tevens de drugsbazin van de wijk was. Toen de laatstgenoemde negen jaar oud was kreeg hij al drugs in zijn broodtrommel in plaats van eten, hij pleegde zijn eerste moord toen hij 13 was want dit is de eer die je moet betonen als je bij een gang wil en zijn broertje moest hem doodschieten als eerbetoon. Vandaar dat hij net onder allebei zijn slapen lidtekens heeft: aan de ene kant waar de kogel erin ging en aan de andere kant waar hij er weer uit kwam. Daarnaast had ie gouden tanden, zat hij onder de tatoeages en was hij nogal breed gebouwd. Deze man zag er niet alleen uit alsof hij bloed aan zijn handen had, maar had het ook daadwerkelijk. Voor zover ik weet was dit de eerste keer in m'n leven dat ik met een meervoudig moordenaar in een kamertje was, laat staan twee.
Toen wij vroegen hoe het in hemelsnaam kon dat hij na al die drugs, moorden, etc. vrij rond kon lopen vertelde hij dat zijn familie een persoonlijke advocaat, een persoonlijke officier, een persoonlijke politieagent en persoonlijke bewakers heeft. Deze mensen regelen voor de hele familie dat ze niet in de gevangenis terechtgekomen en mocht dit toch gebeuren kunnen de bewakers ze helpen te ontsnappen. Corruptie ten top.
Nou is dit natuurlijk wel een heel heftig verhaal maar zelf hebben we de corruptie ook al een paar keer mogen ervaren. Het beste voorbeeld is toen een van de meiden hier met een jongen mee reed die gedronken had. Ze werden aangehouden door de politie en ze zeiden tegen haar dat ze maar beter een slaapplaats kon gaan zoeken want hij zou gearresteerd worden. De situatie draaide 180 graden toen de politieagent erachter kwam dat hij iemand kende van het werk van die jongen. Voor 80 Rand (5 euro) mocht hij doorrijden en de politieagent was ook nog wel heel benieuwd waar hij het beste wiet kon krijgen in de buurt. Niet heel gek dat er zoveel ongelukken gebeuren met drank achter het stuur hè. TIA!!!
Naast omkoping worden de meeste zedendelicten in Zuid-Afrika gepleegd door agenten. Clue: je kunt hier niemand vertrouwen!
Behalve de straatschoonmaker die vorige week al Louise haar pasjes terugbracht nadat haar portemonnee gestolen was dan.. (Miracle)

Ik ben heel blij dat ik persoonlijk nog niks van al dit gedoe heb hoeven mee maken en ik hoop dat nog een maandje zo te houden.
Om mensen hier in een betere mood te brengen hangt in ieder geval alle kerstversiering er al, dat werkt wellicht in mijn voordeel.

Helaas kunnen de niet-digitale berichtjes mij niet bereiken want de post staakt al meer dan twee maanden. TIA
Maar gelukkig leven we in het digitale tijdperk en kan ik al jullie reacties op m'n blog lezen. Superbedankt daarvoor, jullie hebben geen idee hoe leuk dat is!

Voor degene die zich afvragen waarom iedereen in Afrika langzaam is: het is veel te warm om je druk te maken of snel te lopen. En precies om die reden ga ik de rest van m'n middag lekker bij het zwembad chillen.
Love my life!

• 30 Oktober 2014 - 13:23

Caroline:

Super leuk om weer wat van je te lezen Emma! Succes met leren de komende maand en nog veel plezier!

• 30 Oktober 2014 - 13:48

Fleur:

Leuk om te lezen Em! Bizar wat je daar allemaal meemaakt. Veel plezier komende maand nog en succes

• 30 Oktober 2014 - 14:24

Alie Weima:

Hoi, Emma ga jij nog maar even chillen aan het zwembad, wij zijn alweer in de ban van de Sinterklaas gedichten en " wat doen we met de kerst ". Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt. Nog een goede tijd toegewenst daar. X Alie

• 30 Oktober 2014 - 15:09

Janine:

Ha lieve Em,wat maak je weer veel mee!! Maar gelukkig moet je ook nog gaan doen waarvoor je in ZA bent...leren;-)!!!Veel suc6 de komende maand en hoop je gauw live te zien als je weer in jou thuisland bent!!!XXX van ons allemaal

• 30 Oktober 2014 - 16:03

Pa:

Groetjes uit TIM, we hebben nog geen Zulu naam.
    Succes met je examens.

• 30 Oktober 2014 - 20:42

Anja:

Je schrijft toch nog wel 1 keer Emma? Het is zo leuk om te lezen. Succes met de laatste studieloodjes! Love you. Groeten uit qua Maasland

• 30 Oktober 2014 - 20:42

Hedda:

Ha lieve Emma,

Bedankt weer, super leuk om je verhaal te lezen!
    Echt heel gaaf wat je mee maakt, al is ook niet alles even gaaf wat er gebeurd...
    Succes met je laatste tenatamens in ZA.

Liefs van ons , Hedda

• 30 Oktober 2014 - 22:46

Ria Van Leeuwen:

Gaaf emma wat een ervaring succes met de examens en blijf genieten van al het moois om je heen .Afrika is een prachtig land ergebeurd van alles blijf allert. Groet ria van leeuwen

• 31 Oktober 2014 - 09:37

Janneke:

hoi Emma, wat een mooie, gekke en enge verhalen....weer blij te lezen dat het goed met jou gaat.
    leuk dat je bij de van Larens bent geweest, best lang geleden maar wel leuke herinneringen, met de familie van Laren. lieve Em, gezondheid, liefde en geluk voor jou.

• 31 Oktober 2014 - 23:11

Angelique:

Hallo Emma,
    Wat een mooi avontuur, daar in Afrika. Ik wens je nog een fijne tijd toe en veel succes met je examens.

Groetjes van Angelique

• 02 November 2014 - 21:03

Koos En Marja:

Hoi Emma, wij zijn weer op honk! Ja Afrika is echt heel mooi! Fijn dat jij dat kan beamen. Jij gaat nog een kort zomertje tegemoet, geniet ervan! Heel veel sterkte en succes met je tentamen/examens. Hopelijk blijft er tijd over voor nog een trip en belevenissen, blijf ook gezond. Liefs van ons. X

• 06 November 2014 - 21:26

Sjaak En Janneke:

Lieve Emma, zojuist je kaart ontvangen, bedankt echt leuk om zo ook wat van jou te horen, de kaart is wel even onderweg geweest. Vandaag met Britt over jou gehad, we hebben een foto van jou op de iPad. Wij wensen je een goede studie tijd en denken aan jou.
    Einde van dit bericht dag lieve nicht xxxx