100 days left! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Emma Wijk - WaarBenJij.nu 100 days left! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Emma Wijk - WaarBenJij.nu

100 days left!

Door: Emma

Blijf op de hoogte en volg Emma

31 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Pretoria

Alweer een tijdje geleden dat ik wat geschreven heb, en omdat ik vanaf vandaag precies nog 100 dagen te gaan heb vond ik het wel een mooie gelegenheid om weer eens wat te laten weten.
Om maar even met een leuk nieuwtje te beginnen: Ik hoef over 100 dagen niet alleen naar het vliegveld want m'n Zweedse maatje Louise heeft haar vlucht omgeboekt naar dezelfde datum!

Allereerst ben ik erg blij en opgelucht dat het mezelf opsluiten in m'n kamer voor twee weken geholpen heeft en dat ik allebei m'n tentamens gehaald heb! Ook heb ik eindelijk bevestiging van de universiteit dat ik de vakken mee kan nemen naar Nederland, dus ik doe het niet voor niks.
Per vak heb je hier drie toetsen: twee semestertesten en een eindexamen. Van de drie vakken heb ik dus de eerste twee semestertesten gehaald en de derde semestertest heb ik aankomende donderdag. Weer even bikkelen, maar daarna een weekendje genieten in het Krugerpark tussen de wilde dieren!

Naast leren heb ik ook nog een aantal leuke dingen gedaan gelukkig.
Vorige week zondag hadden we met alle exchangestudenten een internationaal diner georganiseerd. Iedereen had wat gemaakt wat vaak gegeten wordt in zijn of haar eigen land en dit was een groot succes!

Een paar jongens van de exchangestudenten spelen rugby. Dus na twee voetbalwedstrijden gezien te hebben leek ons rugby wel een keer leuk. Man, wat is dat ruig. Ik heb meer niet dan wel gekeken geloof ik. Wat wel bijzonder is om te zien is dat de voetballers bijna allemaal donker zijn en de rugbyspelers allemaal wit. Hierin zie je toch terug dat die apartheid nog duidelijk aanwezig is.

Ook met het uitgaan kun je kiezen uit 'zwarte' en 'witte' clubs. Wij gaan meestal naar de clubs met donkere mensen en die vinden dat hartstikke leuk. We leren dan veel nieuwe mensen kennen en ze leren ons dansen. Het uitgaan begint hier ook veel eerder. In Nederland wordt het meestal rond een uurtje of één leuk, maar hier is het al vanaf tien uur aan de gang. Ideaal want dan lig je niet zo laat in bed.

Zelfs de marktjes hier zijn in grote lijnen zwart en wit. Vorige week zaterdag ben ik om 5 uur 's ochtends naar een marktje geweest. De zon was nog niet op dus we konden precies niks zien en het was erg koud (door sneeuw in Kaapstad). We hebben dus eerst maar lekker bij een vuurtje ontbeten en zijn toen een rondje gaan lopen. Er was ook een kraampje genaamd 'Die Hollandse Boertjie' dus ik heb lekker stroopwafels en kroketten gekocht.

Afgelopen zondag ben ik naar een gospelchurch geweest. Het begon allemaal erg mooi want die mensen kunnen onwijs goed zingen maar zodra de dominee begon te praten draaide m'n mening echt met 180 graden. Alleen maar geschreeuw over de duivel en dat ie zou willen dat de mensen van de IS allemaal zelf vermoord werden, niks voor mij.

Verder waren er nog twee opmerkelijke gebeurtenissen omtrent de criminaliteit.
De iPad van het Franse meisje dat hier gestolen was is weer terug! De sukkel die hem gestolen had, had haar Skype gebruikt en alleen de foto veranderd. Zo was hij dus makkelijk op te sporen.
Een andere jongen werd deze week bedreigd met een mes en heeft de overvaller zo om weten te praten dat ie helemaal met hem is meegelopen tot aan zijn vrienden 'omdat die wel geld zouden hebben'. Die vrienden waren echter twee koppen groter en zo is die van de overvaller afgekomen met maar 10 Rand schade.

Het is niet zo'n samenhangend verhaal dit keer omdat de dingen nogal uiteenlopend zijn dus ik plak dit er ook nog even achteraan.
We moeten waarschijnlijk deze week of volgende week verhuizen naar een ander huis in Tuksdorp. Ze gaan onze keuken en het tapijt namelijk vernieuwen (zwaar nodig). We weten niet zeker of we nog terugkomen in ons inmiddels vertrouwde huis, want de informatieflow is hier echt om te janken. Zo hadden we bijvoorbeeld vorig weekend drie dagen geen internet zonder dat we wisten hoe het kwam, hoe lang het ging duren en wie we ervoor konden bereiken.
Voor mij maakte het niet heel veel uit, want ik heb een Apple computer en een iPhone en deze producten zijn 'te ver ontwikkeld' voor het netwerk hier. Ik wist ook niet dat het mogelijk was maar mijn internet doet het dus sowieso al niet al te best. Wel weer een beetje extra ervaring van het Afrikaanse leven.
Net zoals dat de post staakt vanaf vorige week maandag en dat niemand weet waarom en tot wanneer.
Daarentegen zijn er ook dingen die je hier totaal niet zou verwachten. Zo hebben wij vijf dagen in de week een schoonmaakster die als je zou willen ook nog je afwas zou doen. We kunnen ook iedere maandag schoon beddengoed ophalen en het vieze gewoon achterlaten, ideaal!

Ook vanaf jullie kant was er goed en slecht nieuws afgelopen weken.
Eerst natuurlijk het goede nieuws: aan beide kanten is m'n familie uitgebreid. Martine en Maarten hebben een zoontje Niek gekregen & Coen en Elise hebben een dochtertje Karlijn.

Het (zeer) slechte nieuws is dat mijn lieve collega Roy zijn vader heeft verloren. Hij zat net als ik abroad om voor een half jaar te studeren maar moest dus na een week al terugkeren. Zulke dingen zijn niet met woorden te beschrijven. Ik wens hem en zijn familie heel veel sterkte in deze moeilijke tijd.

Veel liefs uit Hatfield! X






  • 31 Augustus 2014 - 17:37

    Sjaak En Janneke:

    Hallo lieve Emma,
    Heel leuk om over jou belevenissen te lezen, wat zie je veel en wat maak je veel mee.
    Vandaag is Niek voor het eerst bij ons geweest, lekker met hem gekroeld, hij is leuk.
    We wensen je nog 100 mooie dagen toe, lieve groeten van ons

  • 31 Augustus 2014 - 18:11

    Fenny Van Gastel:

    Ha Emma! Leuk weer wat te lezen! 100 dagen nog! Maak er wat moois van! Super dat je die tentamens mee kan nemen! Toppertje!! Knuff! En wat een joekel van een spin!!!! Ik zou gillend gek worden!,

  • 31 Augustus 2014 - 20:13

    Stijn Van Wijk :

    Heei Emma,
    leuk het verhaal we missen je wel heel erg.
    Ik had mijn eerste wedstrijd weer maar helaas verloren maar wel gescoord.
    Maar nog veel plezier en maak lol.

    groeten van Stijn xx

  • 31 Augustus 2014 - 20:34

    Dirk Van Wijk:

    leuk Em! maar niet te veel kroketten eten he! Ik moet dinsdag weer naar school.. Maar ik spreek je wel over 100 dagen ofzo.

    groetjes Dirk

  • 31 Augustus 2014 - 20:41

    Inge Roza:

    Hallo Emma,
    Leuk weer om jouw verhalen te lezen.
    En fijn dat je je tentamens hebt gehaald en dat ze geldig zijn in Nederland!
    Je maakt veel mee daar in Z.A. Gelukkig wel dat je het naar je zin hebt.
    Bij de NTK is het de laatste tijd weer lekker druk. Deels had de drukte te maken met het feit dat er nog een aantal collega's vakantie hadden maar ook het aantal binnenkomende telefoontjes is weer zodanig gestegen dat we vanaf morgen weer met de "normale" bezetting zitten.
    Ik ben, net als iedereen, ook erg geschrokken door het overlijden van Roy zijn vader. Het is heel verdrietig en zoals jij ook aangeeft met geen woorden te beschrijven.
    Lieve Emma, geniet van je 100 days left en tot horens!

  • 31 Augustus 2014 - 21:00

    Pa:

    Hoi Em
    Recht zo die gaat!
    Mooi dat je het nuttige met het aangename kunt combineren. Presteren en fun, respect hoor.
    Hou je veilig.

  • 31 Augustus 2014 - 22:38

    Alie Weima:

    Hoi, lieve Emma.
    Gelukkig weer een leuk berichtje van je. Fijn dat je de tentamens hebt gehaald. Had niet anders verwacht... Karin van R en ik zijn vandaag naar de uitmarkt in Amsterdam geweest. Carre een beetje helpen. Mis je bij de NTK, was afgelopen weken lekker druk. Wat je ook zegt wat een drama voor Roy en z'n familie, zijn er allemaal van slag van. Wijffie geniet van alles en tot over 100 dagen. X

  • 03 September 2014 - 22:19

    Koos En Marja:

    Hoi Emma, gefeliciteerd met de behaalde toetsen! Altijd fijn!
    Lastig dat alle gewone dingen zo anders zijn, informatie en zo...we zijn verwend! Went het al?
    Heerlijk ook om je over 100 dagen weer terug te zien, maar geniet eerst nog maar van het Krugerpark en alles wat nog komt.
    Liefs van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emma

Actief sinds 09 Juni 2014
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 8872

Voorgaande reizen:

13 Juli 2014 - 10 December 2014

South Africa

Landen bezocht: