Officieel verliefd op Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Emma Wijk - WaarBenJij.nu Officieel verliefd op Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Emma Wijk - WaarBenJij.nu

Officieel verliefd op Afrika

Door: Emma

Blijf op de hoogte en volg Emma

15 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Wauw, wauw en nog een wauw. Nadat ik in 2012 in Rwanda en in 2013 in Kaapverdië was geweest, wist ik al dat Afrika mooi was. Maar na deze vakantie heb ik nog veel meer moois mogen zien van deze kanjer van een continent.

Vorige week vrijdag begon ons avontuur om vijf uur 's ochtends. We zijn vanaf Pretoria naar Port Elizabeth gereden. Ongeveer zo ver als van Maasland naar de Middellandse Zee en dat in onze Hyundai ix35, we waren net een lekker burgerlijk gezinnetje. Onderweg broodjes smeren in de auto als ontbijt en geluncht bij een afgelegen Afrikaans familierestaurant met supergoede steaks (voor 55Rand aka 4€).
Wat was het heerlijk om rond 18.00 dan eindelijk de oceaan te zien!
We hebben de hele reis in hostels geslapen en de eerste was in één woord bijzonder. Het mailcontact wat ik had gehad was met ene Wendy maar op een enge vent met bloedende handen na was er niemand te bekennen. Wel liepen er een hond en een gore kat rond die sowieso drugs in hun voer hadden gekregen.

Zaterdag hadden we een uitrustdagje. Nadat we vanaf een vuurtoren Port Elizabeth hadden bekeken zijn we een drankje gaan doen in een schattig straatje. Het tentje waar we belandde heet Buenos: heel vriendelijk personeel en gebak waar je u tegen zegt.
Tussen door nog even boodschappen gedaan bij een afgetrapte Spar: Je moest uitkijken dat je niet geëlektrocuteerd werd want de elektriciteitsdraden hingen werkelijk waar overal.
Daarna zijn we naar een leisure centre aan het strand gegaan (natuurlijk de helft van de zwembaden leeg: TIA) en hebben we onder het genot van een cocktail genoten van de zon en het geluid van de oceaan.

Zondag was het tegenovergestelde van zaterdag zoveel als we gedaan hebben. We vertrokken om zes uur richting onze volgende bestemming: Plettenberg Bay.
Onze eerste stop was Jeffreys Bay. Dit is een populaire plek voor surfers maar aangezien we ontiegelijk vroeg waren hebben we daar niks van gezien. Wel even over het strand gewandeld voordat we doorreden.
Bij stop nummer twee hebben we wat Zuludansjes om de Tsitsikamma Grootboom gedaan. Deze boom had nog nooit zulke gekke mensen gezien in de 800 jaar dat ie daar staat.
In het uit tien huizen bestaande Stormsriver hebben we gebruncht bij een heel grappig gekleurd gebouwtje. Het eten was gedurende de hele trip echt verbazingwekkend goed.
Eenmaal in Plettenberg Bay aangekomen hebben we eerst Monkeyland bezocht. Dit is eigenlijk een soort jungle waar allerlei aapjes zitten die niet in het wild kunnen leven. Er zijn ook wat schildpadden te vinden want die dienen als taxi's voor de kleine aapjes. Wij hadden het geluk twee schildpadden te zien paren en dat was behoorlijk hilarisch.
Na Monkeyland hadden we nog drie uur de tijd voor onze toer in de Elephant Sanctuary begon dus zijn we alvast naar het hostel gereden. We moesten twee kilometer over een zandweg (met slangen) en waren een beetje bang dat het weer zo creepy zou worden als het eerste hostel.
Het tegenovergestelde gebeurde. We kwamen in een hostel (African Array Lodge) terecht met hele aardige mensen, een geweldig uitzicht over een vallei en onze kamer was ook nog geupgrade! Het was super de luxe en na drie maanden in rotbedden geslapen te hebben konden we niet wachten om het bed in te duiken.
Maar eerst nog de Elephant Sanctuary. Hobbel de hobbel, konkel de konkel over de zandweg terug en op naar een unieke ervaring.
We mochten eerst de olifanten aan hun slurf meenemen het bos in en kregen daar uitleg en een demonstratie van een aantal trucjes van de olifanten. Daarna hebben we een stuk op de olifanten mogen rijden en ze mogen borstelen. Het was echt heel vet om zo dichtbij zulke grote beesten te zijn.

De volgende dag zijn we om 5.45 opgestaan zodat we vanaf ons dakterras de zon konden zien opkomen. Een goed begin van een leuke dag. We zijn namelijk Kloofing gaan doen en zouden ook gaan skydiven. Hierbij moet je tussen kloven zwemmen, abseilen van watervallen, van rotsen springen, wandelen etc. Ook al was het best spannend af en toe, we hebben veel gelachen en onze grenzen weer wat verlegd. Helaas kon het skydiven niet doorgaan omdat het vol zat.
Daarna hebben we bij een Look out restaurant gegeten waar je boven de oceaan zat en waar we even uit konden rusten.
Als afsluiting van de dag hebben we het Knysna meer bezocht. Dit is echt een plekje uit duizenden.
Knysna en Plettenberg Bay (en Camps Bay) zijn plaatsen waar ik mezelf later best meer tijd zie doorbrengen.
's Avonds sliepen we in een hostel die helemaal uitkeek over het strand van Wilderness.

Dinsdag was het niet zulk lekker weer. We zijn eerst via een treinspoortje naar een hippiegrot gelopen en hebben daar onze ogen uitgekeken naar wat deze zwerverhippie allemaal verzameld had. Het was een half hotel daar binnen en andere zwervers konden er slapen in ruil voor sigaretten.
Na een beetje surfers te hebben gekeken in Victoria Bay zijn we doorgereden naar Oudtshoorn. Deze plek staat bekend om de vele struisvogels en daarom hebben wij daar lekker struisvogel gegeten. Daarna hebben we een rondleiding gekregen over een van de struisvogel boerderijen. Het was best interessant en ik vind ze nu niet meer zo vies als ik ze altijd vond.
Daarna zijn we naar ons amazing hostel in Mossel Bay gereden. We sliepen in een oude trein op het strand en werden de volgende ochtend wakker met dolfijntjes op een paar meter van ons af.

Woensdag was een typische Nederlandse dag: grauw, koud en regen. We hadden een skydive en een boottrip geboekt maar deze werden allebei gecanceld vanwege het weer. We zijn toen naar de Posboom geweest. Dit is een boom waar Portugese zeelieden vroeger berichten achterlieten die andere zeelieden die eerder naar huis gingen dan voor ze mee namen.
Ook gingen we nog walvis spotten zonder walvissen te spotten dus al met al was het een beetje een troosteloze dag.

Om die reden zijn we donderdag vroeg vertrokken naar Hermanus: de walvissenhoofdstad van de wereld. We wilden hier een boottrip doen maar deze kon niet doorgaan omdat het te hard waaide.
Gelukkig hebben we toen vanaf de kust een showtje gekregen van een paar walvissen inclusief springen en spuiten.
Na deze show werden we in Kaapstad opnieuw vermaakt. Dat is wel even wat anders dan Johannesburg, Pretoria en de Gardenroute. Wat een drukte!
We hebben eerst Bo Kaap bezocht. Dit is een wijk met allemaal gekleurde huisjes en is echt heel leuk om te zien. Vanwege het weer konden we niet echt veel andere dingen van ons lijstje gaan doen en daarom hebben we maar even gek gedaan in de piercingshop.
's Avonds zijn we naar het hotel gegaan waar tante Mar en ome Koos verblijven. Dit was eigenlijk een spontane actie en die zijn vaak het leukst. Echt fijn om weer even bekenden in het echt te zien!
Daarna hebben we nog een drankje gedaan op Longstreet want om 0.00 was de andere Emma jarig.

Dit heeft ze volgende dag bekroond met een tattoo. Vervolgens zijn we naar de Tafelberg gegaan. Helaas was deze gesloten vanwege de harde wind... Ja, kennelijk is er ook genoeg slecht weer hier in Zuid Afrika. We zijn toen naar Kaap de Goede Hoop en Cape Point gegaan. Dit is het meest zuidelijke punt van heel Afrika en het is best wel nice om te bedenken dat er gewoon niks meer achter je is en dat je de hele wereld toelacht.
Op de terugweg van de Kaap naar Kaapstad zijn we gestopt bij Boulders Beach, hier zijn allemaal wilde pinguïns bij het strand.
Toen we verder reden zagen we dat de Tafelberg nu wel open was en zijn we met de lift naar boven gegaan. Een adembenemend uitzicht over heel Kaapstad en de ervaring van één van de zeven natuurwonderen rijker hebben we voor Emma's verjaardag met een hele groep Tuksdorpers bij Mama Africa gegeten. Hier heb ik een mixed grill gegeten met onder andere springbok, krokodil, kudu, Het was verrassend lekker! Daarna hebben we met z'n allen nog het nachtleven van Kaapstad onveilig gemaakt.

De volgende ochtend wonder boven wonder vroeg opgestaan om naar de neighbourhoodsmarket te gaan. Hier hebben ze allemaal eten uit de hele wereld en daar hebben we heerlijk ontbeten.
Vanaf hier zijn we naar de plek om te skydiven gereden. Helaas werd ik ziek en konden we geen vijf minuten rijden zonder voor mij te stoppen. Dit was de derde keer dat het skydiven voor mij niet door kon gaan dus hopelijk gaat het volgende week in Durban dan toch echt gebeuren!
Nadat twee andere meiden wel geskydived hadden zijn we naar het strand van Camps Bay gegaan om daar een beetje te chillen. Dat is echt een heerlijke plaats en gaf het ultieme vakantiegevoel.

Zondag stond er een dagje winetasting op het programma. We vertrokken om negen uur naar de eerste wijnboerderij om te beginnen met de eerste zes wijnen en oesters. Aangezien er door zaterdag helemaal niks meer in m'n systeem zat ging het aardig hard.
We hebben in totaal vier tastings (van zes wijnen) gedaan en hierbij zaten ook nog een chocolade- en een kaasproeverij.
Wat was het lekker om weer eens goede kaas te eten zeg!
Een van de wijnproeverijen was in Stellenbosch. De wijn die hiervandaan komt wordt ook in de Albert Heijn verkocht.
Het was een dag met veel wijn, lol en gekkigheid.
Na een kort tukkie heb ik nog afgesproken met Robyn-Leigh. Zij studeert in Kaapstad en is al een paar keer bij ons thuis in Nederland geweest omdat onze ouders elkaar kennen. Het was leuk om haar weer te zien en te spreken en volgende week zal ik haar ouders in Durban opzoeken.

Maandag stad en land afgestruind voor wat souvenirs, terwijl ook Tessa haar eerste tattoo kreeg. Ons laatste uitje was op het V&A Waterfront. Een prachtig stukje Kaapstad waarvandaan we de boot hebben genomen richting Robben Island. Dit is het eiland waar onder andere Nelson Mandela in de gevangenis zat. Het was indrukwekkend om te zien en de boottocht was ook lekker. We hebben zelfs nog zeeleeuwen gespot dus uiteindelijk hebben we vier van de Ocean Big Five gezien! Alleen de haaien niet maar daar zit ik niet zo mee.

Bij het vliegveld hebben we afscheid genomen van onze geliefde Hyundai en zijn we teruggevlogen naar het paars gekleurde Pretoria.
Het was echt een super super gave trip met veel kilometers, fun en mooie dingen.

Voor nu staat er een weekje bikkelen voor tentamens op het menu en daarna gaan we Durban aantikken!

• 15 Oktober 2014 - 12:20

Martine Hooijmeijer:

Wauw wat gaaf allemaal Em!! Succes met je tentamens en geniet er verder van xxx

• 15 Oktober 2014 - 12:39

Marianne Van Waardenburg:

Geweldig om dit allemaal te lezen en succes bij het leren!

• 15 Oktober 2014 - 13:13

Lisanne:

Jemig Em ik krijg helemaal kippenvel van alle vette en mooie dingen die je ziet, enjoy it big time babe!!!

• 15 Oktober 2014 - 18:50

Anja:

Super allemaal. Dat zul je nooit vergeten. Liefs je eigenste moekie.

• 15 Oktober 2014 - 19:22

Mirjam:

Wat een gave trip Ems en wat heb je een hoop gezien en mee gemaakt. Ben benieuwd naar de foto's! Voor nu succes met studeren, gelukkig kan je ondertussen al uitkijken naar je volgende reis. Dikke kus vanuit Curaçao! XXXX

• 15 Oktober 2014 - 19:32

Van Wijks Gouda:

Echt allemaal te gek lieve nicht.
    Geniet ervan en succes met je tentamens.

Liefs uit gouda!

• 15 Oktober 2014 - 21:36

Abb:

Wederom genoten van jouw reisverslag wat een prachtverhaal!
    Nu er weer even tegenaan en veel suc6 met je tentamens!
    Liefs vanuit een ietwat saaier Maasland x

• 15 Oktober 2014 - 22:00

JC:

Top, leuk om te lezen en fijn dat de reis goed is verlopen.
    en ehh oja, succes met de studie

• 15 Oktober 2014 - 22:43

Sjaak:

Ha Emma,
    Wat zie jij veel van deze wereld.
    Leuk om te lezen wat jij allemaal mee maakt.
    Hier aan de ka gaat het goed.

Groetjes van Janneke en Sjaak.