Het halfvolle glas - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Emma Wijk - WaarBenJij.nu Het halfvolle glas - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Emma Wijk - WaarBenJij.nu

Het halfvolle glas

Door: Emma

Blijf op de hoogte en volg Emma

28 September 2014 | Zuid-Afrika, Pretoria

My goodness, ik heb nog de helft van de tijd te gaan hier in Zuid-Afrika. Hoe snel de eerste helft ook voorbij gevlogen is, ik denk dat de tweede helft nog sneller zal gaan.
Ik heb namelijk nog maar vier weekjes les. Gelukkig zitten er om deze vier weken nog hele leuke dingen gepland.

Eerst even over de afgelopen weken.
De week van Kruger was eigenlijk al een kleine vakantie voor mij. De woensdag nadat we terug kwamen was de uni namelijk gesloten vanwege ‘Springday’ en op donderdag ben ik altijd al vrij.
We moesten deze donderdag wel verhuizen omdat ons huis gerenoveerd wordt. Het zou zeven tot tien dagen duren en we zitten er ondertussen 2,5 week (TIA).
Op vrijdag ben ik na de les met een paar meiden naar het Apartheidsmuseum in Johannesburg geweest. Daar moet je toch geweest zijn en ik schaamde me eigenlijk een beetje over hoe weinig ik ervan af wist. Heel veel meer weet ik eigenlijk niet maar de beelden waren indrukwekkend. Op je toegangsbewijs staat ook of je een ‘blankes’ of een ‘nie-blankes’ bent. Ik was een ‘nie-blankes’, dus ik moest een andere ingang en route gebruiken dan de ‘blankes’. Een goede opzet om te ervaren hoe het er aan toeging.
Dankzij Nelson Mandela is er natuurlijk in grote lijnen heel veel veranderd in Zuid-Afrika, maar het is werkelijk bizar hoe goed de apartheid nog te merken is. Ik heb daar ook al eerder over geschreven, maar het blijft me verbazen. Doordat ik met alleen maar donkere meisjes omga in de lessen hoop ik toch een klein steentje bij te kunnen dragen aan de verandering.

De week na mijn vakantie mocht ik weer hard aan de bak want ik had afgelopen maandag en dinsdag semestertesten. Ik heb full time geleerd (op de Mad Hat Braai na) en jawel, hard work pays off!
Doordat ik al testen gehad heb, snap ik het systeem beter en weet ik hoe je hier moet leren. Van de test van maandag hebben we de uitslag al en ik had het hoogste van de klas: 93%. Omdat Zuid-Afrika graag doet alsof het Amerika is wordt dat hier bijgehouden en genoemd in de klas.
Ook kreeg ik van de laatste eerste semestertest te horen dat ik hem had gehaald dus dit was een happy weekje.

Ik had dit eigenlijk willen vieren op TribeOne. Dit is het grootste muziekfestival van entire Afrika en artiesten als J. Cole, Nicki Minaj en Macklemore zouden komen.
We hadden al een tijdje tickets maar helaas stond er vorige week een bericht op de Facebookpagina dat het festival gecanceld was. Niemand weet de reden maar wij gebruiken hier tegenwoordig de afkorting #TIA voor: This Is Africa. Zulke dingen gebeuren hier nou eenmaal en TIA maakt het relativeren een stuk makkelijker ;).

Alsnog heb ik genoeg gefeest deze week, maak je daar geen zorgen over. Op dinsdag zijn we uitgegaan op de Square, want woensdag waren we vrij vanwege Heritage Day. De vrolijkere naam hiervoor is National Braai Day en iedereen braait dan de hele dag door.
Woensdag was het dus weer raak: een poolparty bij ons eigen zwembad met een braai ernaast.
Dat zwembad heb ik misschien nog niet eerder genoemd, maar komt deze weken steeds beter van pas. Het is nu rond de dertig graden en dit zal de komende maand klimmen naar rond de vijfenveertig als ik m’n medestudenten mag geloven.
Gelukkig ben ik niet vies van een beetje zon!
Gisteravond zijn we ook nog uitgegaan, maar dit keer in Johannesburg. Dat hadden we nog niet eerder gedaan maar was echt superleuk! De clubs zijn erg fancy en draaien goede muziek dus dat was genieten. De club waar we het grootste deel van de avond waren heet KONG en is echt de sickste club waar ik ooit geweest ben. Het is in een flat, helemaal donker en ingericht met torens van flessen vodka, spiegels, gordijnen en een super gave djbooth. Ook is er een balkon met uitzicht waar je kunt chillen.

Voordat ik vrijdag voor 1,5 week weg ga kan ik nog even in m’n vaste ritme blijven: elke morgen word ik vanzelf rond 06.15 wakker. Zelfs als ik wil uitslapen lukt het gewoon niet meer, dit was wel anders in Nederland (hè, pap en mam?). Om mezelf dan maar nuttig te maken ga ik lekker naar de sportschool. De airco is al een maandje kapot en het gaat nog een maand duren voordat ze dit kunnen fixen (TIA!) dus het is helemaal niet erg om er in de ochtend te zijn.
Dan ga ik naar de les, beetje studeren, beetje chillen, braaitjes hier en daar (morgen Happy Hippie Braai), beetje bakkies doen bij +27 en ’s avonds gezellig eten met de meiden.

Ik ga vrijdag weg omdat we ‘October Recess’ hebben. We gaan vanuit Port Elisabeth de gardenroute naar Capetown rijden, om daar nog een paar dagen de wereldberoemde vrijheid te kunnen ervaren.
We hebben mooie dingen gepland, maar dat vertel ik wel als ik het heb meegemaakt.

Na de recess nog 1,5 week les, dan een lang weekend naar Durban, weer 1,5 week les en dan beginnen de examens al! Doordat ik een examen heb mogen verplaatsen heb ik nog 2,5 week de tijd om te reizen voordat ik terugkeer naar het mooie kikkerlandje.
Het globale plan is dan een roadtrip door Namibië, Botswana, Zimbabwe en Mozambique!

Wat een lang verhaal is het weer geworden, maar ik ben too excited voor kort en bondig.
Julle hoor oor twee en 'n halwe week van me! (Nee, geen typfouten, gewoon Afrikaans)

X

  • 28 September 2014 - 19:02

    JC:

    Hoi Em
    Wat een tijd, genieten en studeren, mooie resultaten en prachtige plannen en onvergetelijke herinneringen.
    Geniet ervan.

  • 28 September 2014 - 19:11

    Anja:

    Sjonge wat een mooie verhalen. Genieten zeg. Veel plezier tijdens je oktober reces reis! Dikke kus van je moeke. xxx

  • 28 September 2014 - 19:53

    Koos En Marja:

    Em, is dit een studie gerelateerd verblijf van jou in RSA ? Dat wordt na dat halve glas afkicken. Maar waar? In ieder geval kijken we uit naar jouw volgende belevenissen, Oudshoorn, Calitzdorp Spa en zo? Heel veel plezier! Gr...tjes

  • 28 September 2014 - 20:24

    Janine:

    Heel vervelend allemaal Em dat "studeren"daar!!
    Geniet maar hoor van deze supergave ervaring.
    Kijk uit naar je nieuwe verhalen als je terug bent van de volgende trip.
    Dikke kus uit W'veen XXX

  • 28 September 2014 - 20:44

    Iné:

    Mooie verhalen weer, cijfers ook nog! Genieten maar weer Em.
    Groet van de Lidewey

  • 28 September 2014 - 21:27

    Alie Weima:

    Fijn Emma weer zo'n leuk verhaal weer van jou. Heerlijk dat je zo geniet. Wat goed dat je zulke goede cijfers hebt gehaald.
    Ook fijn dat je over een half jaar weer lekker bij ons in Maasland bent.
    Dikke kus, Alie

  • 28 September 2014 - 22:12

    Evi:

    Lekker bezig Em! Zo te lezen is er daar iedere dag wel een reden voor een dagje vrij, heerlijk!!
    Geniet nog van je laatste paar maanden!!
    Liefs, xxx Evi

  • 28 September 2014 - 22:18

    Sjaak En Janneke:

    Hoi lieve Emma, wat een leven heb jij daar zeg, al die keren een braai...eet je dan koe?
    Al die afwisseling, het lijkt wel een dubbel leven, verder genieten maar. Tot horens xxxx

  • 29 September 2014 - 08:51

    Inge Roza:

    Hoi Emma, ik ben onder de indruk van jouw verhalen. Wat maak je veel mee. Heb nu ook het filmpje gezien uit je vorige verhaal en belevenissen. Heel leuk om te zien en het is voor jouw en je medestudenten een fantastische ervaring. Fijn dat het met de studie ook zo goed gaat.
    Geniet nog van de resterende tijd (wat ik allemaal lees, lukt dat je wel goed!) en tot ziens, Inge

  • 29 September 2014 - 09:12

    Marente:

    Hello Em! Super leuk om te lezen wat je daar allemaal doet en hoe het er daar aan toe gaat! Doet me aan Rwanda denken haha. Have fun! Liefs

  • 29 September 2014 - 15:09

    Wilna:

    Lieve Emma,wij genieten elke keer weer van je verhalen.We hebben je zaterdag gemist op de familiedag,het was super gezellig!!Een leuke tijd de komende weken en veel succes en plezier met alles.Liefs uit Ridderkerk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emma

Actief sinds 09 Juni 2014
Verslag gelezen: 345
Totaal aantal bezoekers 8849

Voorgaande reizen:

13 Juli 2014 - 10 December 2014

South Africa

Landen bezocht: