20% ✔ - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Emma Wijk - WaarBenJij.nu 20% ✔ - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Emma Wijk - WaarBenJij.nu

20% ✔

Door: Emma

Blijf op de hoogte en volg Emma

11 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Pretoria

De afgelopen weken is mijn nieuwe hometown Pretoria opvallend vaak in het nieuws geweest. Helaas niet allemaal even positief..
Allereerst was er natuurlijk de giraffe die met zijn kop tegen een tunnel aankwam en overleed. Een dag later pleegde een professor zelfmoord op onze campus. Daarnaast heb ik deze week m’n eerste ‘aardbeving’ mee mogen maken, wat achteraf een schok uit de mijnen bleek te zijn, maar toch wel interessant.
Om het slechte nieuws maar gehad te hebben: de jongen die zijn telefoons mocht inleveren bij de overval in de eerste week, was vorige week weer de pineut. Dit keer was zijn portemonnee aan de beurt. Vorige week maandag was hij jarig en toen hebben we hem maar even extra verwend tijdens de eerste b-daybraai.
Verder waren er nog een paar meiden uit m'n huis betrokken bij een vervelend incident afgelopen woensdag tijdens het uitgaan. Ze werden zelfs met de dood bedreigd en zijn tot aan Tuksdorp achtervolgd. De politie is er ook nog bijgekomen maar gelukkig was het misverstand rond 7.30 zo goed als opgelost en kon iedereen 'rustig' gaan 'slapen'. Wat in ieder geval wel is gebleken is dat wij voor de negers net zo erg op elkaar lijken als de Chinezen voor ons, wie weet komt het nog van pas terwijl we hier zijn.

Geen zorgen, vanaf hier alleen nog maar leuke dingen.

Tot slot was de olifant die auto’s aanrandde in Pilanesberg in het nieuws. Mocht je dit gemist hebben dan is het toch wel even het klikken waard om de foto’s ervan te zien: http://metro.co.uk/2014/08/06/elephant-uses-car-to-scratch-giant-itch-4823679/ .

Toevallig waren wij een paar dagen ervoor naar Pilanesberg geweest. Dit is een natuurpark waar je zelf met je eigen auto rond kunt rijden. Het is maar twee uurtjes rijden hiervandaan en zó onwijs mooi. Nou heb ik natuurlijk nog niet echt vergelijkingsmateriaal maar als de andere parken net zo mooi zijn ga ik zeker nog een paar kippenvelmomentjes tegemoet.
We waren ’s ochtends om 5.00 vertrokken zodat we de zonsopgang konden zien en zoals ik al schreef, ’s ochtends vroeg heb je de meeste kans om dieren te spotten.
We reden nog maar net het park in toen we op een meter of drie een neushoorn zagen staan. Wat een gigantisch grote beesten zijn dat zeg. Met die enorme billen past die goed in de Afrikaanse cultuur.
Verder hebben we echt onwijs veel dieren gespot, maar helaas (of gelukkig) niet de olifanten. Ik heb wat foto’s op m’n Facebook gezet, mocht je die niet kunnen maar wel willen zien laat het me even weten.
Tussen de middag hebben we als lunch in het park gebraaid. Met een geweldig uitzicht, tussen de wilde dieren en in de zon: typisch momentje van geluk.

Deze week zijn we dan ein-de-lijk geregistreerd voor de sportschool. Het duurt even maar dan heb je ook wat. We hebben maandag meteen een health test gehad en gelukkig zijn we lekker gezond. Maar om fitter te worden ben ik deze week zeven keer naar de sportschool geweest. Iets met je geld ergens uithalen…

Zaterdag was de eerste bewolkte dag sinds ik hier ben. Toch wel gek om de zon niet op je huid te voelen als je ’s ochtends de deur uitloopt. Ik ben daarom met Louise naar een overdekt winkelcentrum in Jo’burg gegaan. Het heet Sandton en staat ook wel bekend als de rijkste vierkante kilometer van heel Afrika. Dit was te merken; zelfs de ZARA was duurder dan in Nederland. Toch leuk om op het rijkste stukje Afrikaanse grond te zijn geweest en shoppen doet natuurlijk ook geen kwaad.

Naast al deze leuke dingen bestaan mijn dagen momenteel voornamelijk uit studeren. Ik heb volgende week mijn eerste semestertesten en heb echt geen flauw idee wat ik kan verwachten. Het is behoorlijk veel wat je moet kennen, maar de toets duurt maar twee uur. Ik denk eerlijk gezegd dat er weinig toepassing in zit, maar dat je hier met puur uit je hoofd leren een heel end komt. Hoewel ik daar vroeger juist goed in was, ben ik dit al een paar jaar niet meer gewend. Ik ga in ieder geval m’n best doen en dan zien we wel wat ervan komt!

Nu ik bij het einde van dit verhaaltje aangekomen ben, ben ik ook aan het einde van m’n eerste maand van huis aangekomen. Als ik er op terugkijk weet ik dat het niet nodig was om zo te stressen voordat ik wegging. Doordat ik niet wist wat ik kon verwachten, was het zeker een duik in het diepe, maar ik kan met 100% zekerheid zeggen dat ik in een warm bad terecht gekomen ben.

XOXO

  • 11 Augustus 2014 - 18:43

    JC:

    Meid je maakt wat mee!
    Gelukkig gaat het verder goed met jou!
    Succes met de toetsen, het gaat je vast lukken.
    Grtz Pa

  • 11 Augustus 2014 - 18:45

    T. Marja:

    Hoi Emma, verrassing! We hadden al meerdere malen gekeken op de site en gedacht; "Nog niets nieuws?" Over nieuwsgierigheid gesproken en geen Facebook, geen foto's dus.
    Maar je ervaringen zijn mooi beschreven, je bent er al een beetje thuis merk ik.
    Succes met de toets(sen)! Liefs van ons. X

  • 11 Augustus 2014 - 19:31

    Arja:

    Leuk weer wat van je te horen, em! Toevallig zeiden we vandaag bij de Ntk: die em heeft het lekker naar d'r zin, die schrijft niet mee zo veel;-)
    Roy had vandaag z'n laatste dag bij de Ntk, vandaar.
    Wat lekker al die geluksmomentjes daar, houdt dat vast! Xx

  • 11 Augustus 2014 - 22:01

    Alie Weima:

    Hoi Emma fijn om weer wat van je te horen. Wat heb je het naar je zin hè?
    Gelukkig maar, allemaal mooie momenten en een hoop lieve mensen om je heen. Vandaag afscheid van Roy genomen, ik mis jullie nu allebei al. Wat moet de NTK zonder jullie? Lieve Emma geniet nog maar lekker van alles. X

  • 12 Augustus 2014 - 08:42

    Elly Kleijwegt :

    Ha Emma, fijn om te lezen dat je,ondanks de nare zaken, zoveel leuke dingen doet. Prachtige foto's trouwens. Succes met je toetsen en nog heel veel plezier. Groetjes Elly en Leo.

  • 12 Augustus 2014 - 09:51

    Johan En Hedda:

    Hoi lieve nicht,

    Wat heftig allemaal, zorg goed voir je zelf!
    Maar ook wel heel gaaf!!!
    Leuk om alles te lezen.

    Succes met je toets!

    Liefs van ons uit Gouda

  • 12 Augustus 2014 - 19:13

    Iné En Henk:

    Wat een mooie verhalen allemaal! En leuk dat je zoveel dieren hebt gezien, de foto's zijn mooi. Het doet me denken aan de vakantie met je moeder in Zuid Afrika, veel mooie herinneringen. En het Kruger park ook met tante Mar en ome Koos. Veel genieten maar weer en succes met je eerste testen.
    Groetjes van 'Lidewey'

  • 13 Augustus 2014 - 09:09

    Fenny Van Gastel:

    He Emma.....hier even een groet uit Maassluis! Succes met je studie en geniet van al je indrukken! Maar dat doe je ook, geloof ik, zo te zien aan de foto's!! Joyce mist je wel hoor, maar huisgenoot is gearriveerd! Bij terugkomst staat je bedje weer voor je klaar! Lieve groetjes!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emma

Actief sinds 09 Juni 2014
Verslag gelezen: 407
Totaal aantal bezoekers 8858

Voorgaande reizen:

13 Juli 2014 - 10 December 2014

South Africa

Landen bezocht: